استوری تلینگ اینستاگرام چیست ؟ - فالو وان

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
spinner در حال ثبت رای

اگر داری یک پیج در اینستاگرام هستید موضوعات مختلفی می تواند پیش روی شما باشد که حتما باید به آن توجه داشته باشید، امروز در این مقاله می خواهیم در مورد یکی دیگر از موضوعات اینستاگرام که استوری تلینگ اینستاگرام نام دارد بحث کنیم.

حتما پیش آمده که شما هم بارها و بارها درگیر یک سریال یا فیلم شوید و از تماشای آن لذت ببرید. جدا از اینکه دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد، یکی از مهمترین عوامل درگیر کردن مخاطب، قدرت داستان سرایی و قصه گویی است. اما داستان سرایی چیست؟ چطور می‌توانیم از آن در تولید محتوا استفاده کنیم و چه جایگاهی در استراتژی‌های بازاریابی پیج های اینستاگرامی دارد؟ ما در اینجا قصد داریم درمورد استوری تلینگ اینستاگرام صبحت کنیم اگر شماهم می خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید همراه فالووان بمانید.

برای راحتی شما دوستان عزیز🎧

% فالو وان %excerpt استوری تلینگ اینستاگرام چیست ؟

استوری تلینگ (StoryTelling) چیست؟

برای داستان سرایی، قصه‌گویی و روایت‌گری تعاریف متعددی وجود دارد. داستان سرایی یا استوری تلینگ (Storytelling) در واقع یک هنر تعاملی با استفاده از کلمات و اقدامات مشخص برای نمایش المان‌ها و جلوه‌های یک داستان و روایت در جهت تحریک و برانگیخته‌کردن تخیل مخاطب است. اما اگر بخواهیم کمی از تعاریف هنری، فلسفی و پیچیده فاصله بگیریم، به نظر می‌رسد معنای داستان سرایی در همین دو کلمه نهفته است؛ یعنی گفتن داستان. ولی اگر بخواهیم کمی بیشتر توضیح دهیم و پا را فراتر بگذاریم، باید بگوییم در واقع شما به کمک داستان تلاش می‌کنید تا ضمن برقراری ارتباط با مخاطب، او را درگیر کرده و کاری کنید که تعاملش با شما بیشتر شود.
گاهی ممکن است بخواهید مفهوم یا محتوایی را برای گروهی از مخاطبان توضیح دهیم. برای این کار می‌توانید یک محتوای متنی، ویدیویی یا صوتی تولید و منتشر کنید که براساس ساختار محتوا آماده شده و مسیر درستی را پشت سر می‌گذارد. اما برای اینکه بتوانید مخاطب بیشتری را تا انتها جذب کنید و همچنان او را در گیر نگه دارید و اثربخشی محتوا را افزایش دهید، بهترین کار استفاده از تکنیک داستان سرایی است.

چرا به داستان سرایی یا storytelling نیاز داریم؟

استفاده از داستان سرایی در پست‌های بلاگ، ویدیوهای اینستاگرام یا هر جای دیگر باعث می‌شود تا محتوا و مطلب درگیرکننده و جذاب داشته باشید. البته شرط رسیدن به این مرحله در این است که بتوانید به درستی از استوری تلینگ بهره ببرید. در نتیجه محتوای شما همان چیزی می‌شود که مخاطب دوست دارد آن را بخواند، تماشا کند یا بشنود. داستان‌ها عامل اصلی افزایش توجه مخاطبان هستند.
اگر بتوانید به درستی از داستان سرایی استفاده کنید، قصه‌ها و روایت‌ها کمک می‌کنند هنگام برقراری ارتباط، پیام شما شفاف‌تر و واضح‌تر به مخاطب منتقل شود. داستان‌ها باعث می‌شود بتوانید استدلال‌های خود را بیان کرده و از آنها دفاع کنید. به کمک قصه‌ها می‌توانید بسیاری از مفاهیمی که سخت منتقل می‌شوند یا به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را بیان کنید، در اختیار مخاطب‌تان قرار دهید. بدون شک هر چه بتوانید نظر مخاطب را بهتر جلب کرده و او را بیشتر درگیر خودتان کنید، شانس شما برای دریافت ترافیک ورودی بیشتر، افزایش فروش و ایجاد مشتریان وفادار بیشتر خواهد شد.

نقش استوری تلینگ (داستان سرایی) در موفقیت استراتژی های بازاریابی چیست؟

بخش قابل توجهی از استراتژی‌های بازاریابی، تمرکز ویژه‌ای روی جلب توجه مخاطبان، برطرف کردن نیازهایشان و همراهی با مخاطب قرار دارد. بنابراین یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه بتوانید با محتوای خود تمام موارد گفته شده را پوشش دهید این است که از داستان سرایی بهره ببرید.
همیشه جلب توجه و حفظ مخاطب جزو سخت‌ترین کارها هستند. اما استوری تلینگ به خوبی کمک می‌کند تا بتوانید تمرکز، توجه، احساسات، حواس و ذهن او را درگیر کنید تا به فکر فرو برود و همراه شما بماند. در همین حین می‌توانید محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل معرفی کرده و کاری کنید تا در نهایت اقدام موردنظر شما را انجام دهند.

% فالو وان %excerpt استوری تلینگ اینستاگرام چیست ؟

چه استوری تلینگ‌هایی موفق‌ترند؟

حالا سوال اصلی اینجاست که اگر می‌خواهیم از داستان سرایی استفاده کنیم و براساس آن محتوا یا کمپین داشته باشیم، کدام استوری تلینگ‌ها موفقیت بیشتری دارند. شما باید موارد زیر را در نظر داشته باشید تا موفق شوید:

  • تمام حواس‌تان به مخاطب باشد. تلاش کنید ضمن جلب توجه او، با او رابطه عاطفی داشته باشید و به سوالاتش پاسخ دهید.
  • ساختار اصولی داستان را حفظ کنید، به موقع فراز و فرود داشته باشید، یکپارچه و منسجم بنویسید و تعلیق را فراموش نکنید.
  • کاری کنید تا مخاطب کاملا با داستان شما همذات‌پنداری کرده، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها آن را درک کند.
  • به دنبال این باشید که مخاطب دائما منتظر ادامه داستان باشد و نتواند چشم از قصه شما بردارد.

مزیت‌ استوری تلینگ در اینستاگرام

مزایای استوری تلینگ در اینستاگرام شامل موارد زیر است:

  • ایجاد اعتماد بین فروشنده و مخاطب
  • ایجاد جذابیت به کمک داستان‌گویی و افزایش تعامل پیج
  • برقراری ارتباط راحت‌تر بین مخاطب و برند

هر سه‌ این موارد می‌توانند به خوبی سبب شوند تا کارآیی پیج و کسب و کار شما بالاتر برود.

چرا داستان‌ها برای مخاطب جذاب هستند؟

۱- ما از کودکی با داستان‌ها بزرگ شده‌ایم. از شنگول و منگول گرفته تا داستانی که یک راننده تاکسی در یک ظهر گرم برایمان تعریف می‌کند تا زود‌تر به مقصد برسیم. زمانی که در حال شنیدن یک داستان هستیم، از فضای روزمره‌ خود جدا می‌شویم و با مسئله و چالش‌های قهرمان داستان درگیر می‌شویم و دوست داریم بدانیم آن را چه‌گونه حل می‌کند؟

۲- بسیاری از افراد هنگام شنیدن داستان‌ها، با شخصیت‌ها هم‌ذات پنداری می‌کنند یا متوجه می‌شوند که آنها هم در این موقعیت بوده‌اند و به این طریق ذهنشان درگیر می‌شود.

۳- تحقیقیات علمی ثابت کرده‌اند در طول خواندن یا شنیدن داستان، بخش‌هایی از قشر‌ مغز (کورتکس) فعال می‌شود که پردازش احساسات عاطفی را به عهده دارند.

۴- داستان‌ها الهام و انگیزه بخش هستند و در روحیه مخاطبان تأثیر مفید می‌گذارند.

۵- به کمک استفاده از خط روایی درست، می‌توانیم مفاهیم سخت کسب و کار خود را به سادگی به مخاطب توضیح دهیم.

ویژگی‌های یک داستان خوب برای استفاده در کسب و کار

% فالو وان %excerpt استوری تلینگ اینستاگرام چیست ؟

همان‌طور که دیدیم استفاده از داستان‌ها مزیت‌های بسیاری در رشد کسب و کار ما دارد، اما باید بدانیم هر روایتی برای استوری تلینگ در اینستاگرام مناسب نیست. ویژگی‌های یک داستان مورد استفاده در داستان سرایی موارد زیر است.

جذابیت

به عنوان یک صاحب کسب و کار در اینستاگرام باید بدانید در این شبکه اجتماعی میلیون‌ها محتوای دیگر وجود دارد که مخاطب می‌تواند به سراغ آنها برود. باید سعی کنید زمانی که از تکنیک استوری تلینگ در اینستاگرام استفاده می‌کنید، داستان جذابی را تعریف کنید تا مخاطبان جذب محتوای شما شوند. پس دور داستان‌های یک نواخت و کلیشه‌ای را خط بکشید!

هدفمند بودن

زمانی که می‌خواهیم از تکنیک استوری تلینگ در اینستاگرام و یا شبکه‌های اجتماعی دیگر استفاده کنیم وقت و هزینه‌ای را برای آن می‌پردازیم. پس باید به خوبی بدانیم می‌خواهیم چه چیزی را تعریف کنیم، و مهم‌تر از آن چه هدفی از تعریف کردن داستان در کسب و کار خود داریم.

جامعیت داشتن

هنگام استفاده از تکنیک استوری تلینگ در اینستاگرام، داستانی که تعریف می‌کنید باید بتواند برای مخاطبان وسیعی کاربرد داشته باشد. دید خود را محدود نکنید و داستان را طوری انتخاب کنید که برای افراد زیادی کاربرد داشته باشد و همه بتوانند به سادگی متوجه منظور شما شوند.

به یاد ماندنی بودن داستان

در زبان انگلیسی عبارتی وجود دارد به اسم « To Be Catchy» , و در مواقعی به کار می‌رود که یک یک مفهوم در ذهن می‌ماند. انگار که کلمات قلاب‌هایی دارند که به ذهن مخاطبان می‌چسبند. داستان‌های خوب برند‌های معتبر برای مدت‌ها ذهن مخاطب را درگیر می‌کنند.

آشنا بودن مسئله

گفتیم در هر داستان شخصیتی وجود دارد که سعی می‌کند از پس موقعیتی بر بیاید. داستان‌هایی که مسئله‌ آنها برای افراد زیادی آشناست، موفقیت بیشتری دارند. چرا که حس همذات پنداری مخاطب را بیشتر برمی‌انگیزند و عواطف او را بر می‌انگیزند.

چالش محور بودن

داستانی که چالشی نداشته باشد، کششی هم نخواهد داشت. چالش یا مسأله اصلی‌ترین عاملی است که مخاطب را با داستان درگیر می‌کند. سعی کنید در داستان مدنظرتان روی یک چالش تمرکز کنید و چندین موضوع را با همدیگر بررسی نکنید تا مخاطب گیج نشود.

% فالو وان %excerpt استوری تلینگ اینستاگرام چیست ؟

دستور العمل استوری تلنیگ در اینستاگرام

اکنون که هم مزایای استوری تلینگ در اینستاگرام را می‌دانید و هم با ویژگی‌های یک داستان خوب آشنا شده‌اید، وقت آن است که مراحل را هم بدانید. در ادامه‌ این نوشتار راهنمای فرآیند استوری تلنیگ را برایتان قدم به قدم توضیح می‌دهیم.

قدم اول: هدف شما چیست؟

پیش از این که دست‌ به کیبورد شوید باید به طور دقیق بدانید هدف شما از داستان سرایی یا همان استوری تلینگ در اینستاگرام یا دیگر پلت‌فرم‌های کسب و کار چیست؟ آیا می‌خواهید خدمات یا کالایی را به مخاطبان خود معرفی کنید؟ دوست دارید از داستان برند خود صحبت کنید تا شناخته‌تر شوید؟ یا دوست دارید تجربه‌ای شخصی را با مخاطبان خود در میان بگذارید؟

قدم دوم: برای چه کسانی می‌خواهید داستان بگویید؟

مخاطب‌ها یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های شما در هر کسب و کاری هستند. کسانی‌ که می‌خواهیم خدماتمان را به آن‌ها برسانیم و البته جامعه‌ی هدفی که می‌خواهیم داستان‌ سرایی را برای آنها انجام دهیم. بهتر است در مرحله دوم از دستور العمل استوری تلنیگ در اینستاگرام، به این سوالات در مورد مخاطب جواب دهید.

  • مخاطبان شما در چه رده‌ سنی هستند و چه‌گونه فکر می‌کنند؟ چه چیز‌هایی برای آنها جذاب است و ترجیح می‌دهند وقت خود را چگونه بگذرانند؟
  • این مخاطبان در حوزه‌ کسب و کار شما،‌ چه نیاز‌هایی دارند؟
  • چرا پیج فروشگاهی یا خدماتی شما می‌تواند برای آنها سودمند باشد و نیاز‌هایشان را پاسخ بگوید؟

قدم سوم: انواع داستان را بشناسید

در استوری تلینگ، انواعی از داستان‌ها وجود دارند که هر کدام بسته به مفاهیم به کار رفته در آنها، نتایج مختلفی را بر جای می‌گذارند. بیایید با این انواع بیشتر آشنا شویم:

استوری تلینگ اینستاگرام

۱- داستان‌هایی از تجربیات خود

این داستان‌ها به سراغ بیان مسیری می‌روند که شما در زندگی‌تان طی‌ کرده‌اید و آنها را بیان می‌کنند. با گفتن داستان برند خود، می‌توانید در مخاطب این حس را ایجاد کنید که با یک‌ برند معتبر سر و کار دارد. برندی که صاحب‌ آن سال‌ها تلاش کرده و چالش‌، موفقیت و شکست‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

۲- داستان‌های ارزش محور

ارزش به معنای مفاهیمی است که در یک جامعه به عنوان خوبی و بدی شناخته می‌شود. در این داستان‌ها چالش‌ بر سر ارزش‌ها و انجام کار درست در یک موقعیت سخت است. این نوع داستان‌ها علاوه بر آموزنده بودن، کنجکاوی و احساسات مخاطب را هم درگیر می‌کند.

۳- داستانی برای ترغیب

در این دسته از داستان سرایی، هدف این است که مخاطب را به انجام عملی تشویق کند. بنابرین در طول این گونه روایت‌ها به سراغ نشان‌ دادن تجربیات دیگرانی بروید که از فروشگاه شما خرید کرده‌اند و در نتیجه اگر مخاطب هم اکنون این کار را انجام دهد همان نتیجه سودبخش را خواهد گرفت.

۴- داستانی برای ایجاد همدلی

زمانی که مخاطب شنیدن یا خواندن این داستان را به پایان رساند، با خود می‌گوید:‌ « من هم در چنین موقعیتی بوده‌ام/ هستم» و این امر به او قوت قلب می‌دهد که تنها نیست.

۵- داستان‌های بررسی

در این سری از داستان‌ها مخاطب با شخصیتی مواجه می‌شود که از طریق آزمون و خطا، می‌کوشد راه‌ حلی را پیدا کند. بار علمی زیاد این گونه داستان‌ها، سبب می‌شود مخاطبان خاص خود را داشته باشند

قدم چهارم: قالب بیانی داستان‌ خود را پیدا کنید

امروزه و با قابلیت‌های متنوع فضای مجازی می‌توانیم داستان‌های خود را در گونه‌های مختلف بیان کنیم.

 

نتیجه گیری:

ما در اینجا درمورد یکی دیگر از موارد مهمی که در اینستاگرام مورد توجه قرار گرفته است صحبت کردیم و توضیح دادیم که استوری تلینگ اینستاگرام چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد. اگر می خواهید در کسب و کار اینستاگرامی خود رشد و پیشرفت داشته باشید می توانید با خرید فالوور ارزان به پیخ خود کمک زیادی کنید.

مقالات پیشنهادی:

۱۴ روش آسان و کاربردی برای افزایش بازدیداستوری اینستاگرام


برچسب ها: